26 September 2009 - 7 Syawal 1430

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Saturday, December 5, 2009

Kalam Aluan Murabbi..Janji kita dulu..

Assalamualaikum wbt..

Alhamdulillah, segala pujian dan kemuliaan kami rafakkan kepada Allah swt, atas limpah izin serta redhaNYA dapat kami bangunkan blog ini, dengan harapan ia mampu menjadi wasilah perkongsian ilmu dan pengalaman kita semua terutamanya dalam bidang pendidikan dan tarbiyyah, serta menjadi pemudahcara tautan hati antara kita mengenai pelbagai lagi cerita dan kisah menarik yang akan kita kongsikan.

Sebagai insan yang baru sahaja ingin menjengah dunia pendidikan, pastinya kita mengharapkan agar dapat menyumbangkan setitis dua keringat untuk membentuk dan mentarbiyyah ummah, seperti usaha burung-burung pipit memuntahkan air liur mereka ketika cuba memadamkan api besar yang membakar Nabi Allah Ibrahim Alaihissalam.

Sekadar untuk berkongsi, akhi Ashrof, suami saya baru saja diposting ke Kuching, Sarawak, salah satu negeri yang kebiasaannya menjadi gurauan untuk menakut-nakutkan para bakal guru semenanjung yang sedang berdebar-debar menunggu keputusan penempatan sekolah. Bukannya apa, dek kerana kedudukannya yang dipisahkan oleh Laut China Selatan dengan semenanjung, serta kebarangkalian yang besar untuk ditempatkan di kawasan-kawasan pedalaman. Namun begitu, itulah realiti yang harus diterima dengan rasa syukur dan redha oleh siapa sahaja insan yang berani mencuba menjengah bidang ini. Maklumlah, itu juga yang kami janjikan sewaktu ditemuduga ketika memohon untuk mengikuti kursus ini.

"Kami sanggup untuk dipostingkan ke kawasan pedalaman demi mendidik anak bangsa kami..".

Agak stereotype bunyinya. Hakikatnya ketika itu, ungkapan itu cuma untuk melepaskan diri, dengan harapan yang menggunung tinggi agar kami diterima untuk mengikuti kursus ijazah perguruan yang menjadi antara bidang rebutan lebih-lebih lagi daripada kalangan hawa.

Namun, sedikit demi sedikit kami di'sogokkan' dengan ingatan tentang 'role and responsibility', 'educating nation', 'children's opportunity to learn' dan sebagainya. Dan, diakhirnya setelah tamat belajar, saat inilah kami perlu menguatkan mental dan emosi mengingatkan diri bahawa janji itu perlu ditebus, dan mula mempersiap diri untuk berkhidmat mendidik serta mentarbiyyah.

Buat semua sahabat saya yang masih lagi sama-sama gelisah menunggu keputusan penempatan, semoga lebih sabar menunggu. Saya lucu teringatkan pesan pensyarah sebelum kami tamat belajar baru-baru ini.

"Jangan risau, anda mesti diposting di tempat yang wujud manusia.."

Sudah tentu. Saya kira itu satu frasa memujuk yang bijak. Apapun, di mana bumi dipijak, di situ Allah kita junjung. Mudah-mudah disediakan segala yang terbaik untuk kita terus mengabdi diri padaNya..InsyaAllah, bersangka baiklah denganNya. Tidak akan dipayahkan kita dengan ujian yang tidak mampu kita pikul.

Akhir kata, salam perkenalan buat semua..segala yang baik itu datangnya dari Allah, salah serta silap itu adalah kelemahan dari diri kami sendiri.

Usrah Murabbi,

Ustaz Ashrof_Teacher Azzati

No comments:

Post a Comment